Skip to main content

Belgische School voor Psychoanalyse

Voor het ontstaan van de School moeten we terug naar het einde van de jaren vijftig, begin van de jaren zestig. Toen zijn een aantal psychoanalytici bijeengekomen die een uiteenlopende psychoanalytische en universitaire vorming genoten hadden in Nederland, Zwitserland, Frankrijk, of Duitsland. Sommigen waren tweetalig, anderen spraken Nederlands of Frans. Buiten de reeds bestaande vriendschapsrelaties, ontmoette men elkaar in de werkgroep die zich gevormd had rond Lacan, Lagache, Favez-Boutonnier, Dolto binnen de Franse Vereniging voor Psychoanalyse. Deze groep stond zeer open voor de filosofische, artistieke en literaire stromingen van die tijd, voor de menswetenschappen als de antropologie, de etnologie, de linguistiek, de semiologie. Ze werd sterk geïnspireerd door de dialoog en de conflicten tussen fenomenologie en structuralisme. Uit deze zeer actieve smeltkroes werden de principes gedistilleerd die de basis van de  Belgische School voor Psychoanalyse-Ecole Belge de Psychanalyse zullen vormen...

Bureau en Raad van Bestuur

  • Sophie Guiot, Voorzitter
  • Pascale Gustin, Vice-voorzitter
  • Philippe Cattiez, Schatbewaarder
  • Hilde Descamps, Nederlandstalige secretaris
  • Ria Walgrafe-Vanden Broucke, lid van de Raad van Bestuur
  • Jan Cambien, lid van de Raad van Bestuur
  • Ludi Van Bouwel, lid van de Raad van Bestuur
  • Barbara Haverals lid van de Raad van Bestuur
  • Celestina Fanara , lid van de Raad van Bestuur
  • Heracli Tzafestas, lid van de Raad van Bestuur
 

Vorming

Voor iedere psychoanalytische vereniging neemt het doorgeven van het gedachtegoed een essentiële plaats in. Dat is niet anders voor de BSP-EBP die daarom de vorming van psychoanalytici en de eigen manier waarop dit gebeurt continu in vraag stelt. Met als gevolg dat er sedert de oprichting verschillende wijzigingen zijn gebeurd.
Maar er is ook een element constant gebleven: de opleiding gebeurt in drie tijden. Een eerste tijd behelst de inschrijving in de School en de deelname aan haar activiteiten. In een tweede tijd neemt de psychoanalytische praktijk een centrale plaats in. Daartoe behoort o.a. de supervisie en de persoonlijke vorming en doorwerking in dialoog met de anderen. Ten slotte is er de tijd waarin de kandidaat zich persoonlijk positioneert tegenover de psychoanalyse, tegenover (het opnemen van) zijn/haar verantwoordelijkheid binnen het institutionele kader en tegenover zijn/haar engagement in de transmissie.

Psychoanalyticus worden vaan BSP

Om tot de School toe te treden moet men persoonlijk psychoanalytisch werk verrichten met een psychoanalyticus. Veel mensen die tot de School toetreden zijn klinisch psychologen of psychiaters, maar wij aanvaarden ook mensen met andere diploma's (over het algemeen minstens een bachelordiploma), op voorwaarde dat zij ervoor zorgen dat zij hun opleiding voltooien door cursussen te volgen die hen een basisopleiding geven in de verschillende vakken die verband houden met psychoanalyse en aanverwante wetenschappen.

Secretaris voor de participanten

De Secretaris voor de participanten ontvangt degenen die wensen lid te worden van de Belgische School voor Psychoanalyse en begeleidt hen tijdens hun eerste stappen

  • Michel Thys
  • Jaak Le Roy, vervanger

Erkenningsjury

  • Yves Bibrowski
  • Luc Dethier
  • Jean Florence
  • Philippe Goossens
  • Anne Verougstraete (Vervanger)
  • Johan De Groef
  • Jens De Vleminck
  • Lieve Leys
  • Leo Ruelens
  • Rudy Vandeborre (Vervanger)

    Titulaire leden en geassocieerde leden

    Vind de honderd leden van onze school met de mogelijkheid om zoekopdrachten uit te voeren op naam, voornaam, soort statuut, praktijken, talen, adressen...