Skip to main content

Huishoudelijk reglement

SAMENSTELLING VAN DE SCHOOL

Art. 1
 De Belgische School voor Psychoanalyse bestaat uit Titulaire Leden en Geassocieerde Leden. De Algemene Vergadering kan Ereleden, Titulaire leden op rust, Geassociëerde leden op rust en Correspondenten coöpteren.


Aan de activiteiten van de School kunnen ook Participanten deelnemen.


  • ”Titulair lid” is diegene die, na jaren psychoanalytische ervaring, getuigt van een persoonlijk engagement in de psychoanalytische praktijk; hij/zij getuigt ook op persoonlijke wijze in de School van zijn/haar analytische vorming en van zijn/haar vermogen om de positie van psychoanalyticus/analytica in te nemen. Alle titulaire leden zijn automatisch Lid van de V.Z.W. Ze engageren zich in de transmissie van de psychoanalyse en in de werking van de School.
  • ”Geassocieerd lid” is diegene die zich wil engageren als psychoanalyticus /psychoanalytica binnen zijn eigen praktijk en supervisies en wiens ervaring en opleiding door de toelatingsjury als voldoende werden beoordeeld. Ook de geassocieerde leden zijn automatisch Lid van de V.Z.W.
  • Op voorstel van de Raad van Bestuur kan de Algemene Vergadering ”Ereleden” en ”Correspondenten” benoemen als erkenning voor hun bijdrage aan de psychoanalyse binnen hun eigen discipline.
  • Op voorstel van de Raad van Bestuur kan de Algemene Vergadering Titulaire leden van de School die op rust gaan benoemen tot Titulaire leden op rust, en Geassocieerde leden die op rust gaan, tot Geassocieerde leden op rust.
  • ”Participant” is diegene die zich engageert om deel te nemen aan de activiteiten van de School. Deze deelname kan een eerste fase betekenen van een analytische vorming maar laat op generlei wijze toe zich psychoanalyticus of lid van de Belgische School voor Psychoanalyse te noemen. Om als Participant te worden toegelaten, moet de aanvrager persoonlijk psychoanalytisch werk verrichten bij een psychoanalyticus.

Art. 1 bis  De leden van de V.Z.W.

Alle Titulaire leden en Geassocieerde leden zijn automatisch “ Leden van de V.Z.W”. Ze engageren zich in het doorgeven (de transmissie) van de psychoanalyse en in de werking van de School en constitueren dus de Algemene Vergadering van de V.Z.W.

WERKING

Art. 2 Taal

Nederlands en Frans zijn de twee officiële talen van de School.

Art. 3 Algemene Vergadering (AV)

De statutaire Algemene Vergadering komt eenmaal per jaar samen binnen de eerste zes maanden van het kalenderjaar. Ze wordt bijeengeroepen door de Raad van Bestuur. De volgende punten moeten verplicht op de agenda staan : de voorlegging van het jaarverslag van de Raad van Bestuur, de goedkeuring van de rekeningen van het afgelopen jaar en de voorlopige begroting voor het volgende boekjaar (art. 13 van de statuten).

Een buitengewone Algemene Vergadering kan worden samen geroepen op verzoek van een vijfde van de leden van de V.Z.W. Zij hebben het recht om ze aan te vragen maar niet om haar samen te roepen. Het is de taak van de Raad van Bestuur om de agenda van de Algemene Vergadering voor te bereiden. De Raad van Bestuur moet elk voorstel dat ondertekend is door minstens een twintigste van het aantal  leden van de V.Z.W op de laatst verschenen lijst op de agenda van de vergadering plaatsen.

De regels met betrekking tot het quorum voor aanwezigheid en stemming zijn als volgt (artikel 14 van de statuten) : Een lid  kan zich laten vertegenwoordigen door een ander lid, dat echter niet meer dan drie volmachten mag hebben. De volmachten kunnen worden herverdeeld.  Behalve in de gevallen waarin de wet voorziet, is de algemene vergadering alleen geldig als de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is (bij volmacht). Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid (50% plus één) van de som van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen, tenzij de wet of deze statuten anders bepalen.

De wet op de VZW's, opgenomen in de statuten (art. 8, 15, 16), schrijft een ander aanwezigheids- en stemquorum voor voor de volgende beslissingen:

Voor de wijziging van de statuten (art. 15) en voor de uitsluiting van een lid (art. 8) is de aanwezigheid of vertegenwoordiging (bij volmacht) van twee derde van de leden van de VZW vereist en worden de beslissingen genomen bij een meerderheid van twee derde van de som van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen. Voor de wijziging van het doel of voor de ontbinding van de vereniging (art. 16) is de aanwezigheid of vertegenwoordiging (bij volmacht) van twee derde van de leden van de VZW vereist, en worden de beslissingen genomen bij een meerderheid van vier vijfde van het totaal aantal aanwezige en vertegenwoordigde stemmen.

Van elke Algemene Vergadering wordt een verslag gemaakt door de secretaris. Dat verslag wordt naar alle  leden van de V.Z.W opgestuurd. Het moet ondertekend zijn door minstens drie bestuursleden.

Art. 3 bis Besluitvorming tijdens de buitengewone Algemeen Vergadering

Voor agendapunten van een Algemene Vergadering, andere dan die  omschreven in  artikel 12 van de statuten, gelden de volgende modaliteiten voor de organisatie van de voorbereiding , de bespreking en de besluitvorming.

  1. Het initiatief: een persoon, een groep of de Raad van Bestuur stelt een werknota op, die het uitgangspunt vormt voor een voorstel. Indien het initiatief afkomstig is van een lid of een groep leden, wordt de nota meegedeeld aan de Raad van Bestuur. Deze controleert en verzekert zich ervan dat het voorstel wettelijk is en niet in strijd is met het Huishoudelijk Reglement of andere lopende beslissingen. Het voorstel wordt vervolgens op de agenda van een Algemene Vergadering geplaatst.
  2. De uitwerking: de werknota wordt besproken en indien nodig wordt een werkgroep opgericht; alle leden en deelnemers die dat wensen, kunnen hieraan deelnemen. De groep komt zo vaak bijeen als zij nodig acht en haar werkdocumenten zijn via de website voor iedereen beschikbaar. Na afloop van haar werkzaamheden stelt de persoon of groep een voorstel op en legt dit officieel voor aan de de Raad van Bestuur.
  3. Voorbereiding van de beslissing: De Raad van Bestuur controleert of het uitgewerkte voorstel wettelijk is, en niet in strijd is met het Huishoudelijk Reglement of andere lopende beslissingen. Indien nodig wordt het voorstel verbeterd, gewijzigd of aangepast na overleg tussen de Raad van Bestuur en de persoon of werkgroep. Het voorstel wordt vervolgens aan de leden meegedeeld en op de agenda van een Algemene Vergadering geplaatst voor bespreking en besluitvorming
  4. Beslissing: na de presentatie van de standpunten en de bespreking in de Algemene Vergadering wordt er over het voorstel gestemd als de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Een besluit wordt genomen bij gewone meerderheid (50% + 1) van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. De leden beslissen eerst of er al dan niet geheim over het voorstel wordt gestemd.

Art. 4 De Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt de Belgische School voor Psychoanalyse op juridisch gebied. Hij waakt over de naleving van de statuten en voert de besluiten van de Algemene Vergadering uit.

Hij bestaat uit tien leden van de V.Z.W benoemd door de Algemene Vergadering, waarvan minstens de helft Titulaire leden zijn. Behalve de voorzitter en de vicevoorzitter die beiden Titulaire leden moeten zijn, en bij voorkeur elk van een verschillend taalregime , bestaat de Raad van Bestuur uit een schatbewaarder, een (of twee) secretaris(sen), en bestuurders die door de Algemene Vergadering met een gewone meerderheid zijn gekozen door middel van rechtstreekse stemming of bij volmacht. De Voorzitter, de Vice-Voorzitter, de Schatbewaarder en de Secretaris(sen) worden gekozen door en uit de leden van de nieuwe Raad van Bestuur.

Het mandaat van de Bestuurders, dat steeds kan worden herroepen, is drie jaar. Aftredende bestuurders zijn herverkiesbaar. De Raad van Bestuur is een collegiaal orgaan: het neemt beslissingen bij consensus. Een bestuurder kan in meer dan één functie worden benoemd. Vergaderingen van de Raad van Bestuur worden voorgezeten door de Voorzitter. Bij gelijke stemming is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.

De Raad van Bestuur benoemt voor elke taalgemeenschap een “Secretaris voor de Participanten”, en telkens ook een plaatsvervanger. Zij zorgen voor het onthaal van personen die tot de School willen toetreden en begeleiden de participanten ook tijdens hun vormingstraject.

De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor de organisatie van het onderwijs, de publicaties, de bibliotheek, alle wetenschappelijke activiteiten van de Belgische School voor Psychoanalyse en voor het nazien van de briefwisseling. De Raad van Bestuur ontvangt de kandidaatstellingen en onderzoekt of ze aan de eisen van de School voldoen vooraleer de kandidaten zich aan de ”Secretaris voor de Participanten” of aan de erkenningsjury voorstellen.

De Raad van Bestuur roept de Algemene Vergadering samen en bereidt ze voor. Hij bestuurt de VZW. De beslissingen worden er bij gewone meerderheid genomen. Hij staat ieder jaar in voor de boekhouding die hij aan de statutaire Algemene Vergadering voorlegt. Een verslag van elke bijeenkomst van de Raad van Bestuur wordt door de Secretaris opgesteld en door twee bestuursleden ondertekend.

Art. 4 bis Procedure verkiezing en benoeming leden Raad van Bestuur

Alle leden zijn a priori verkiesbaar tot lid van het Bestuur.

De verkiezingen van het nieuwe Raad van Bestuur zullen verlopen in de maand juni in het jaar dat het mandaat van de vorige Raad van Bestuur  afloopt.

Om verkozen te worden dient het lid dat wenst deel te worden van de Raad van Bestuur zijn kandidatuur in bij het huidige Raad van Bestuur middels een mail minstens twee weken voor de verkiezing. De kandidaat kan in zijn mail haar/zijn interesse voor bepaalde taken of functies in de Raad van Bestuur kenbaar maken.

Het aantal te verkiezen Bestuursleden is 10 (ten hoogste 12). Van deze 10 zijn er 6 Titulaire leden ( 3 behorend bij de Nederlandstalige groep en 3 bij de Franstalige groep ) en zijn er 4 Geassocieerde leden (2 behorend bij de Nederlandstalige groep en 2 bij de Franstalige groep).

Verkiezing en nominatie

De lijst van kandidaten wordt 14 dagen voor de verkiezingen aan de leden toegestuurd. In deze mail wordt aangeduid wie verkiesbaar is als bestuurslid per subcategorie :

  • Nederlandstalig Titulair lid (TNL); `
  • Nederlandstalig Geassocieerd lid (ANL);
  • Franstalig titulair (TFR) ;
  • Franstalig Geassocieerd lid. (AFR).

De verkiezing tijdens de Algemene Vergadering vindt plaats half juni (of een ander te bepalen datum) per subcategorie.  Samengevat gaat dit als volgt: alle leden (Titulaire en Geassocieerde) van de VZW  kiezen voor:

  • 3 kandidaten van de subcategorie TNL,
  • 3 kandidaten van de subcategorie TFR
  • 2 kandidaten van de subcategorie ANL,
  • 2 kandidaten van de subcategorie AFR

Per categorie worden de stemmingen geteld. De kandidaten die de helft (gewone meerderheid) van de som van de aanwezige en de vertegenwoordigde stemmen op zijn naam hebben zijn verkozen. Indien nodig wordt direct daarna een eventuele volgende stembeurt gehouden. Als de verkiezing is afgesloten, worden formeel de verkozenen benoemd tot lid van de nieuwe Raad van Bestuur.

De leden die niet aanwezig zijn op de Algemene Vergadering worden met nadruk gevraagd in de uitnodiging om een volmacht te geven aan een ander lid en dit te melden bij de Raad van Bestuur. Een lid mag 3 volmachten hebben.

Na de verkiezing en de benoeming door de Algemene Vergadering komt de nieuwe Raad van Bestuur bijeen en kiezen onder hen een Voorzitter, Ondervoorzitter, Schatbewaarder, een NL Secretaris en een FR Secretaris.

Indien niet alle 10 plaatsen van de Raad van Bestuur werden ingevuld wegens een tekort aan kandidaten of niet behaalde gewone meerderheid bij de verkiezing, onderzoekt de nieuwe Raad van Bestuur op welke manier, conform de statuten, de vacante plaatsen kunnen worden aangevuld.

De nieuwe Raad van Bestuur zorgt in zijn volgende vergaderingen ook voor andere dan de formele administratieve functies anders dan die welke formeel zijn voorgeschreven door de statuten (voorzitter, ondervoorzitter, schatbewaarder, secretarissen) zoals het beheer van de website, de coördinatie van de commissie en kontakten t.a.v., vormingsactiviteiten, de kontakten met Jury, de coördinatie programma Diaphora/Diotima, de externe communicatie en klinische studiedagen.

De nieuwe Raad van Bestuur kan desgewenst informatie en advies inwinnen bij leden van de oude Raad van Bestuur om de continuïteit en transmissie van het beheer van de BSP/EBP te garanderen.

Art. 5 Erkenningsjury

De erkenningsjury erkent de leden van de VZW en is samengesteld uit acht Titulaire leden vier per taalgroep. Ze worden door loting voor de duur van vier jaar aangeduid. De loting gebeurt binnen de Algemene Vergadering. Uitgezonderd de leden van de Raad van Bestuur komen alle Titulaire leden in aanmerking behalve zij die de Raad van Bestuur lieten weten tijdelijk niet beschikbaar te zijn. De leden van de Raad van Bestuur komen niet in aanmerking als jurylid. Ze zijn om de twee jaar voor de helft vernieuwbaar. Ze kiezen een voorzitter.

De jury komt minstens twee keer per jaar bijeen en deelt haar conclusies mee aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur.

De jury is op twee niveaus actief:

  1. Enerzijds, bij de overgang van een Participant naar de status van Geassocieerd lid (zie art. 7):

Na de ontmoeting van de kandidaat met drie leden van de Jury brengen deze hun respectieve getuigenissen over aan de andere leden, waarna zij bij gewone meerderheid beslissen. De voorzitter van de Jury deelt de beslissing mee aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur.

  1. Anderzijds, bij de overgang van een Geassocieerd lid naar de status van Titulair lid (zie art. 8):

Dit houdt voor de kandidaat-Titulair lid in dat hij ervaring heeft met kartelwerk. (Kartelwerk is een uitwisseling tussen analytici over de klinische praktijk en de analytische ethiek op basis van de getuigenis van de kandidaat-titulair lid over zijn klinische praktijk) . De verslaggever van het kartel verklaart aan de Jury dat het kartel drie keer (of meer) bijeen is gekomen en dat de kartelervaring effectief is geweest. De Jury neemt hiervan kennis en de voorzitter stelt de Raad van Bestuur en de kandidaat-Titularis hiervan op de hoogte.

TOELATING EN ERKENNING

Art. 6 Toelating als Participant

Diegene die wenst deel te nemen aan de werking in de Belgische School stuurt zijn/haar aanvraag met curriculum naar de Raad van Bestuur die hem/haar zal uitnodigen om de “Secretaris voor de Participanten” (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) te ontmoeten. Het onderhoud zal gaan over de belangstelling van de aanvrager voor de psychoanalyse en zijn/haar verlangen zich te willen engageren binnen een psychoanalytische vereniging, meer bepaald de BSP-EBP. De “Secretaris voor de Participanten” zal ook de modaliteiten van de vorming toelichten en mededelen aan wat hij/zij zal moeten voldoen om eventueel Geassocieerd lid te worden.

De ‘Secretaris voor de Participanten’ brengt verslag uit bij de Raad van Bestuur die een beslissing neemt. Deze wordt door de Raad van Bestuur medegedeeld aan de aanvrager.

Art. 7 Erkenning als Geassocieerd Lid

De Participant die deze stap wenst te zetten moet vooreerst de Raad van Bestuur hiervan op de hoogte brengen; de Raad van Bestuur gaat vervolgens na of de aanvrager aan volgende voorwaarden voldoet:

  1. een universitaire vorming hebben als klinisch psycholoog of als psychiater, of een opleiding gevolgd hebben die door het Raad van Bestuur daarmee evenwaardig wordt geacht;
  2. een klinische vorming genoten hebben (inclusief onder andere een gesuperviseerde stage in de psychiatrie, minstens 6 maanden halftijds, waarvan het project door het Raad van Bestuur werd goedgekeurd);
  3. tijdens een voldoende lange periode actief hebben deelgenomen aan minstens drie seminaries, één over Freud, één over Lacan en één over een Angelsaksische psychoanalyticus of Ferenczi, en meer algemeen gedurende een belangrijke tijd hebben deelgenomen aan de werking van de School.

De Participant ontmoet vervolgens drie leden van de jury, met uitsluiting van zijn/haar eigen analyticus (die niet aan de beraadslagingen deelneemt), en spreekt met hen over zijn/haar ervaring als analysant, over zijn/ haar verlangen om als psychoanalyticus/ca te willen werken en over alle vragen die door deze passage worden opgeroepen. De Jury evalueert of het “psychoanalyticus/ca worden” voldoende werd doorgewerkt binnen de eigen analyse, de seminaries en binnen de werking van de School. Op basis van de getuigenis van de drie leden wordt de beslissing genomen bij meerderheid van de juryleden. De voorzitter van de jury stelt de kandidaat schriftelijk op de hoogte en nodigt hem/haar uit voor een onderhoud.

Art. 8 Erkenning als Titulair lid

Het Geassocieerd lid dat Titulair lid wenst te worden richt zijn/haar kandidatuur aan de Raad van Bestuur met een beschrijving van zijn traject binnen de School en zijn/ haar supervisies (ten minste bij twee analytici waarvan tenminste één Titulair lid is van de School).

Vervolgens richt de Raad van Bestuur een kartel op waarin elke deelnemer zich engageert tot een collegiaal werk betreffende ”het verlangen van de analyticus” vanuit de praktijk van de kandidaat. Het kartel bestaat uit twee door de kandidaat gekozen Titulaire leden, met uitsluiting van de Titulaire leden die tot de Raad van Bestuur of de Jury behoren (één ervan kan ook lid zijn van een andere psychoanalyltische vereniging), en twee Titulaire leden door loting aangeduid, in de door de postulant gewenste taal. Het kartel bestaat maximaal één jaar en komt tenminste drie maal samen.

De leden van het kartel getuigen voor de Jury, via een verslaggever, dat er daadwerkelijk kartelwerk heeft plaatsgevonden. De Jury neemt hiervan kennis en de voorzitter van de Jury brengt de Voorzitter van de Raad van Bestuur en het kandidaat-Titulair lid hiervan op de hoogte. Als het werk niet kon worden voltooid, getuigt het kartel hier niet van en wordt het aan het einde van het jaar automatisch ontbonden. Een nieuwe kartelervaring is later mogelijk.

Art. 8 bis De terugkerenden

Het lid van de VZW dat de School heeft verlaten, maar beslist haar opnieuw te vervoegen richt daartoe een motivatiebrief aan de Raad van Bestuur. Vervolgens ontmoet hij/zij de voorzitter, die het voorlegt aan de Algemene Vergadering die stemt (of niet), met gewone meerderheid, of de aanvra(a)g(st)er terugkeert in dezelfde gradus.

De Participant die de School heeft verlaten, maar beslist om haar opnieuw te vervoegen richt daartoe een motivatiebrief aan de Raad van Bestuur. Vervolgens ontmoet hij/zij de secretaris voor de Participanten die de vraag voor terugkeer voorlegt aan de Raad van Bestuur.

Art. 8 ter “Op rust”

Het lid van de VZW dat “op rust” aanvraagt ​​bij de Belgische School voor Psychoanalyse moet het verzoek richten aan de Raad van Bestuur, die het verzoek ter goedkeuring voorlegt aan de Algemene Vergadering. Het lid moet een respectabele leeftijd bereikt hebben en moet zijn klinische psychoanalytische activiteit hebben stopgezet. Dit statuut impliceert het verlies van stemrecht.

ETHIEK

Art. 9  Psychoanalystische ethiek

Alle leden van de VZW verbinden zich er toe zich te houden aan de psychoanalytische ethiek. De leden hebben de verantwoordelijkheid om te waken over de toepassing van de regels van de deontologie van de psychoanalyse en over de relaties tussen collega’s. De Algemene Vergadering delegeert aan de Raad van Bestuur de taak om de gepaste maatregelen te nemen in geval van inbreuk op de psychoanalytische ethiek. De betreffende persoon kan in beroep gaan bij de Algemene Vergadering.

ONDERWIJS

Art.10 Onderwijs

Elke gemeenschap organiseert het onderwijs op de manier die haar het meest opportuun lijkt, rekening houdend met het voormalige onderwijs in die gemeenschap. De leden kunnen de onderwijsactiviteiten in de taal van hun keuze bijwonen. Dit onderwijs bevat volgende elementen

  1. leerseminaries die een introductie bieden tot de lectuur van fundamentele teksten binnen de psychoanalyse.
  2. een analytische opleiding in kleine studiegroepen of beperkte seminaries. Die ontstaan op basis van individuele initiatieven of suggesties van de Raad van Bestuur. Ze worden verzorgd door de leden van de V.Z.W en bieden de plaats bij uitstek tot gezamenlijk werk om de analytische theorie en praktijk verder uit te diepen
  3. lezingen en wetenschappelijke bijeenkomsten, die eventueel ook openstaan voor een publiek van buiten de School

Art 10. bis De permanente vorming

Zowel de permanente vorming als het engagement binnen de School veronderstellen een effectieve deelname aan het onderwijs van de School door Participanten en leden van de V.Z.W

VOOR EEN LEKENANALYSE

Art .11

In navolging van Freud (1926) ondersteunt de School duidelijk de lekenanalyse, dit wil zeggen een vorming die de persoonlijke analyse, de supervisies, de seminaries en de contacten met collega’s vooropstelt ten opzichte van een universitaire opleiding, welke deze ook is. Dit impliceert echter niettemin dat de leden erover waken dat zij beschikken over de noodzakelijke en doorgedreven theoretische kennis die nodig is om de psychoanalyse te beoefenen.

DE SCHOOL EN HAAR OMGEVING

Art. 12

De School ondersteunt een psychoanalyse die in contact staat met de hedendaagse wereld zowel inzake haar theoretische reflecties en inzake haar aandacht voor de meest kwetsbare doelgroepen als inzake het in rekening nemen van technieken waarvan de grondslagen en de ontwikkelingen psychoanalyse begunstigen.

 

 

 

ADDENDUM

Financiële bijdrage van de School aan externe activiteiten:

Elk lid dat de School vraagt zich te engageren in een activiteit die een financiële investering van haar kant vereist, moet voorafgaand toestemming verkrijgen van het Bestuur.

Het Bestuur zal beraadslagen over de voorgestelde uitgaven op basis van criteria die zijn opgenomen in een document dat op eenvoudig verzoek aan hem zal worden overhandigd.

 

VORIGE AMMENDEMENTEN AANVAARD DOOR DE ALGEMENE VERGADERING & AMMENDEMENTEN VOORGESTELD DOOR DE RVB AAN DE AG VAN 8 FEBRUARI 2025

Reglement per stemming goedgekeurd op de buitengewone Algemene Vergadering van 26 september 2018.

 

Art. 7. 3 gewijzigd en aangevuld, per stemming goedgekeurd op de buitengewone Algemene vergadering van 8 februari 2020.

Art. 1. § 4 gewijzigd: “Titulaire leden op rust” en “Geassocieerde leden op rust”, per stemming goedgekeurd op de statutaire Agemene vergadering van 12 juni 2021.

Art 4 en art 4bis betreffende wijziging verkiezing en benoeming Raad van Bestuur, per stemming goedgekeurd op Algemene Vergadering van 17 april 2024.

 

 

Wijzigingen goedgekeurd door AV van februari 2025

 

Art 8 ter de voorwaarden om een statuut op rust te verkrijgen moeten nog op de AV worden besproken en goedgekeurd.

 

 

 

Wijzigingen gewenst op de AV van 08/09/2025