2025-2026 - Patrick Meurs: Migratie en vlucht vanuit een psychoanalystich en etnisch perpectief
Patrick MEURS

Migratie en vlucht vanuit een psychoanalytisch en etnisch perspectief
In deze presentatie worden enkele specifieke kenmerken van interculturele therapie vanuit psychoanalytisch perspectief besproken. Ze worden in de psychoanalytische literatuur gesitueerd (onder meer: Marie Rose Moro, Rebecca Grinberg & Léon Grinberg, Salman Akhtar, Kareem Jafar, Renaat Devisch, Vamik Volkan, etc. ) en geïllustreerd aan de hand van een klinisch voorbeeld over een psychoanalytisch proces van een tweede generatie migrante.
Onze reflecties gaan over het cultuurbegrip dat we in de praktijk hanteren: cultuur als containment, wat betekent cultuur als draagvlak en betekenis verlenend symboolsysteem. Daaraan gekoppeld cultuur als dynamisch en niet-statisch gegeven, cultuur die in de migratie transformatie ondergaat, haar vanzelfsprekendheid verliest en waarin ook herbronning plaatsvindt. Die in de migratie onvermijdelijke culturele dynamiek en transformatie kan tegengegaan worden door extreem vast te houden aan wat men beschouwt als cultuur van ginds-en-toen. De moeilijkheid van culturele verandering en de ermee gepaard gaande rouwprocessen kunnen ook vermeden worden door te assimileren in plaats van te accultureren. Tussen het afwijzen van elke culturele verandering en het volledig opgaan in nieuw ontmoete cultuur, ligt het complexere samenspel van oorsprongsgehechtheid en integratieoriëntatie: het verlangen naar verwevenheid met herkomst dat samengaat met sterke integratiemotivatie. Aan de hand van het klinische voorbeeld wordt duidelijk hoe men met deze kernaspecten aan de slag kan gaan in de praktijk.
Daarbij is cultuur werkzaam in sociale groepen (gemeenschappen, families) en in personen. Deze sociale systemen en individuen zijn ook nooit los van de culturele dimensie te verstaan: het gaat hier om de fundamentele verwevenheid van cultuur, sociale groep en individu. Therapie is de kunst om deze drie dimensies steeds tezamen aan het woord te horen. Dat dit dan wel in theorie voor psychoanalytici vanzelfsprekend moge klinken, maar het in de praktijk toch ook weer niet is, heeft te maken met aspecten van cultuur binnen de psychoanalyse en, bij uitbreiding, de cultuur van in het Westen ontstane psychotherapieën.
Migrants et réfugiés d'un point de vue psychanalytique et ethnique
Cette présentation aborde certaines caractéristiques spécifiques de la thérapie interculturelle d'un point de vue psychanalytique. Elles s'inscrivent dans le contexte de la littérature psychanalytique (notamment les travaux de Marie Rose Moro, Rebecca Grinberg et Léon Grinberg, Salman Akhtar, Kareem Jafar, Renaat Devisch, Vamik Volkan, etc.) et sont illustrées à l'aide d'une vignette clinique concernant le processus psychanalytique d'une migrante de deuxième génération.
Nous nous intéressons à la notion de culture que nous utilisons dans la pratique, à savoir la culture comme « containment », c'est-à-dire comme soutien (le sol sous les pieds) et système symbolique de significations (un système de symboles donnant du sens). Nous abordons également la culture comme donnée dynamique et non statique, qui subit une transformation dans le cadre de la migration, perd son caractère évident et fait l'objet d'un renouveau. Cette dynamique et cette transformation culturelles, inévitables dans le cadre de la migration, peuvent être contrées en s'accrochant de manière extrême à ce que l'on considère comme la culture de son lieu d'origine et de son époque. La difficulté du changement culturel et les processus de deuil qui l'accompagnent peuvent également être évités par l'assimilation plutôt que par l'acculturation. Entre le rejet de tout changement culturel et l'immersion totale dans une nouvelle culture, il existe une interaction plus complexe entre l'attachement à ses origines et l'orientation vers l'intégration : le désir d'être attaché à ses origines va de pair avec une forte motivation à s'intégrer. L'exemple clinique montre clairement comment ces aspects fondamentaux des thérapies interculturelles peuvent être mis en pratique.
La culture agit à la fois au sein des groupes sociaux (communautés, familles) et chez les individus. Ces systèmes sociaux et ces individus ne peuvent jamais être compris indépendamment de la dimension culturelle ; il s'agit ici du nœud ou de l'interdépendance fondamentale entre la culture, le groupe social et l'individu. La thérapie est l'art d'entendre ces trois dimensions ensemble. Si cela peut sembler évident en théorie pour les psychanalystes, ce n'est toutefois pas le cas dans la pratique, en raison d'aspects culturels propres à la psychanalyse et, par extension, en raison d'aspects culturels des psychothérapies occidentales.
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