Psychoanalyse en fundamentele teksten
De Belgische School voor Psychoanalyse
Anton Vergote
Een analyse gebeurt door waakzaam herinneringen te laten levendig worden; waakzaam: ook als het zich herinneren een hysterische allure heeft. De analyse bestaat niet uit het louter opmaken van de voorgeschiedenis van een ziekte en evenmin uit het analyseren van het loutere hier en nu. Dit principe geldt eveneens voor de analyse van het leven van een groep of een school voor psychoanalyse. Om u te spreken over onze school nu, zal ik dan ook beginnen met haar oorsprong in herinnering te brengen en deze in verband brengen met de huidige activiteiten en problemen...
Over onze verhouding tot Freud en Lacan
Jean Florence
Nu de School zich deze dagen bezint over haar ontwikkeling, haar werkzaamheden en haar doelstellingen, wil ik een voorstel van definitie van onze fundamentele keuzen ter reflectie voorleggen. De Keuzen die aan de basis liggen van de School vragen om precisering. De analytici die de School gesticht hebben in het begin van de jaren 60 leken akkoord te gaan over een betrekkelijk eenvoudige en soepele werkingsstructuur en over een gemeenschappelijke verwijzing naar Freud en Lacan. Zij definieerden een opvatting van de analytische praktijk, van de opleiding, van het theoretiseren, die zich vrij inspireerde op die van de “Société française de Psychanalyse”.
